Foto: REMA 1000

Planlegging og matglede

Tekst: Ingvill Måkestad Bovim
20. mai 2021

Jeg har stor tro på at det å lære seg noen enkle, næringsrike retter er helt topp, uansett om du er nybegynner på kjøkkenet eller allerede er glad i å lage mat!

For å få i deg nok prestasjonsmat i hverdagen bør du planlegge å handle inn for flere dager av gangen. Pass også på at du alltid tar med tilstrekkelig mat til aktive dager med både skole eller jobb og viktige treningsøkter.

Da jeg var toppidrettsutøver bestemte jeg meg for at jeg ALDRI skulle stille uforberedt til trening. Som en konsekvens av det hadde jeg ALLTID nok energi til økten jeg skulle gjennomføre. Kanskje det er et tips du kan ta med deg inn i din satsing?

Idrettsernæring, som jeg jobber mye med, er ernæringsrelaterte strategier som direkte eller indirekte bidrar til å fremme helse og prestasjon. Det handler om at du tilfører kroppen nok energi og riktig næring til din hverdag og ditt treningsarbeid. For å si det på en enklere måte: Du må ha nok mat til å både leve og trene. Det handler også om å tilføre kvalitet til hver eneste treningsøkt, samt legge til rette for god restitusjon og adaptasjon til trening.

Det å spise et variert kosthold er smart. Da er det størst sjanse for at du får i deg nok av ALLE næringsstoffene kroppen din trenger. Timing er også viktig. Rett og slett; riktig mengde mat og drikke, til riktig tid.

Og sist, men ikke minst, er det superviktig at både du og de andre på laget har stor glede av mat og måltider. Mat kan bidra til gode, sosiale settinger som styrker samholdet. Det er ofte rundt matbordet at de gode samtalene blomstrer og at gode vennskap utvikles.