Koronavirus og avbrutt sesong til tross, trafikken på klubbenes hjemmesider har aldri vært høyere – Norsk Topphåndball

Koronavirus og avbrutt sesong til tross, trafikken på klubbenes hjemmesider har aldri vært høyere

Vi som følgere Rema 1000-ligaklubbene på sosiale medier som Facebook, Instagram og Twitter ser at antall følgere og likes er stigende for stort sett alle. Klubbene har blitt flinkere og flinkere og ivrigere og ivrigere på sosiale medier. Det er enkelt å se hvor mange som følger den enkelte klubb og hvor mange som liker eller på annen måte reagerer på det som blir publisert. Men hva med klubbenes viktigste informasjonskanal, hjemmesidene. Hvordan er utviklingen der?

3.329.211 sidevisninger

Vi kan slå fast at antallet besøkende på hjemmesidene til lagene i Rema 1000-ligaen øker. Selv om årets sesong ble stoppet i begynnelsen av mars, og de normalt mest populære og besøkte kampene i løpet av sesongen aldri ble spilt, viser statistikken over webtrafikken på klubbenes nettsider totalt sett en svært god utvikling. I løpet av 2018/2019 sesongen genererte klubbenes nettsider totalt sett 2.861.486 sidevisninger, for årets sesong er tallet 3.329.211. En økning på i overkant av 16 %. Men vi skal se litt bak tallene.

Gutta øker klart mest, men tallene for jentene lyver litt

Det er flere som klikker seg inn på hjemmesidene til herrelagene enn hos damene. Årets sesong har gitt herrene 2.028.004 sidevisninger, det er en oppgang på 30 % sammenlignet med 2018/2019-sesongen. For damene er tallene for årets sesong oppsiktsvekkende like sesongen 2018/2019. 1.301.207 sidevisninger totalt er det offisielle tallet over sidevisninger i årets sesong, mot 1.301.176 sesongen før. Det gir en økning på 31 sidevisning, eller, noe som på et regneark med to desimaler gir 0 – null prosent. Men tallene lyver litt. På grunn av tekniske utfordringer mangler september-, oktober- og novembertallene til Molde, samt juni-, juli-, august-, september-, oktober- og novembertallene for Follo Hk Damer. Disse tallene vil vi aldri kunne få, og det betyr at økningen i webtrafikken for jentene reelt sett er en del høyere enn de 31 sidevisningene statistikken viser.

Jentene får oftere besøk, og gjestene blir lengre

Om vi ser på gjennomsnittlig besøk pr. måned i løpet av sesongen og tar hensyn til de månedene Molde og Follo HK Damer mangler får vi et riktigere bilde av avstanden mellom guttene og jentene. Hver måned i årets sesong har i gjennomsnitt 60.426 unike brukere (IP-adresser) besøkt hjemmesidene til herrelagene i Rema 1000-ligaen. De drøye 60.000 har til sammen stått for 100.276 besøk og 169.000 sidevisninger. I gjennomsnitt har hver bruker vært innom 1,65 ganger i løpet av en måned, og han eller hun har sett på 1,68 sider de gangene de har vært på besøk.

For jentene er tallene annerledes. I snitt har 28.620 unike brukere vært innom hjemmesidene hver måned. De har 51.673 besøk i måneden, og det har gitt 108.434 sidevisninger. Hver bruker har i snitt besøkt hjemmesidene til jentene 1,8 ganger i måneden, og de har vært innom 2,1 sider hver gang. Konklusjonen er enkelt, «vennene» til jentene kommer oftere på besøk, og de blir lengre. Et kjent fenomen vil mange kanskje hevde.

ØIF Arendal, Elverum og Vipers er de store lokomotivene

Ikke overraskende er det en sammenheng mellom sportslige resultater, publikumstall og antall besøkende på hjemmesidene. De beste klubbene har ofte mest ressurser. De er gode på markedsføring og arrangement.

De største klubbene har ofte de største profilene, og de er attraktive motstandere. Det gir, naturlig nok, også et høyt antall besøkende på hjemmesidene. Norges største klubb målt i trafikk på egne hjemmesider er ØIF Arendal. I alt 555.175 sidevisninger kan sørlandslaget vise til i årets sesong, en økning på formidable 37 % sammenlignet med sesongen før.

Det er vi veldig godt fornøyd med, og økningen ville helt sikkert vært betydelig større om det ikke var for korona-situasjonen. Den har naturligvis gitt utslag i færre saker og mindre besøk på sidene våre. Vi ville sikkert kunne ha nådd en økning på 50 %, slår Daglig leder i ØIF Arendal, Bjørn-Gunnar Bruun Hansen, fast.

Nærmest ØIF Arendal over klubber med høyest trafikk på sine egne hjemmesider følger Elverum. 525.832 sidevisninger er resultatet etter årets sesong, også de med betydelig vekst, 38 % opp fra fjorårssesongen er fasiten. På herresiden er ØIF Arendal og Elverum i en klasse for seg, nærmest følger Haslum, Kolstad, Drammen og Follo med henholdsvis 217.000, 184.000, 112.000 og 106.000 sidevisninger i løpet av sesongen.

-Det er moro at vi er større en Elverum selv uten motstandere som Barcelona, Kiel og Aalborg, gliser Bruun Hansen i retning Innlandet

Vipers er desidert størst blant damelagene i Rema 1000-ligaen. 457.077 sidevisninger kom ut av www.vipers.no denne sesongen, en økning på forsiktige 3 %. Det er verdt å merke seg at i 2018/2019 sesongen var Vipers større enn både ØIF Arendal og Elverum på nett, men i løpet av årets sesong må Kristiansand-jentene se seg grundig forbigått av gutta fra Arendal og Elverum. Byåsen følger nærmest Vipers, men med sine 211.296 visninger plages nok ikke Vipers særlig med trøndersk nettpust i nakken. Storhamar, Sola, Tertnes og Fredrikstad følger bak Byåsen på lista med sine 118.000, 108.000, 76.000 og 75.000 sidevisninger. Størst økning i antall besøkende på nett er det Sola som har, med en økning på 32 % sammenlignet med 2018/2019 sesongen. Ikke helt tilfeldig skal vi tro ansvarlig for marked og salg i klubben, Siri Forgaard.

Siri Forgaard kom fra ishockey og Oilers til håndball og Sola i april 2019. Sola kan nå vise til en besøksvekst på 32 % på egne hjemmesider i sesongen 2019/2020. Foto: Siri Forgaard/LinkeIn

-Jeg ble ansatt i klubben for ett år siden og det har naturligvis gitt oss ressurser til å jobbe aktivt med hjemmesiden vår. Det har vært et fokus for oss, ikke bare på elitelaget. Vi har også jobbet bra på lag med breddeavdelingen vår. Vi er mye mer bevisste i dag på hva hjemmesiden vår kan brukes til. Vi får vist frem sponsorene våre, alle sammen er representert under fanen som heter «Sponsor-Nettverksfamilien». Vi er opptatt av at nettverket vårt skal få vist seg frem til vårt publikum og ikke minst for hverandre. Sammen drar vi i samme retning under et felles motto #SammenForSola.

-Hjemmesiden vår er nok vært noen millioner

Hjemmesidene våre er verdt noen millioner, sier Bjørn-Gunnar Bruun Hansen, Daglig Leder ØIF Arendal. Foto: svermen.no

ØIF Arendal er som nevnt størst på nett blant topphåndballklubbene i landet. «Jeg må ta en telefon til Arendal for å høre hvordan de jobber», tenkte undertegnede. Jeg sendte derfor en sms til Bjørn-Gunnar Bruun Hansen og spurte om fem minutter av hans tid. Det ble 50 trivelige minutter og en større forståelse av hvorfor klubben han er leder for er best og størst på internett i landet.

-Nettsiden vår og sosiale medier brukes først og fremst til å profilere våre sponsorer og for å bygge profiler. Det er enkelt, når det kommer en tilskuere til hallen for å se kamp så skal de føle at de kjenner spillerne og at de er i familien. Har de den følelsen som kommer de oftere og det kommer flere.

-Har dere dedikerte medarbeidere som kun jobber med dette?

-Frem til jul i fjor var det min oppgave i tillegg til å drive salg og å være daglig leder. Men fra 23.1 i år har vi fått inn en ressurs som bare skal jobbe med marked. Og det er verdt å merke seg at det er det han skal. Marked er ikke det samme samme som salg, og direkte salg skal han ikke drive med. Han har ansvar for nettsider og alt av sosiale medier, i tillegg til at vi mer og mer jobber som et slags reklamebyrå for våre sponsorer. Vi produserer for eksempel reklamefilmer for de som kan bruke på sine og våre plattformer. I tillegg til han på fulltid har han med seg et team på tre stykker som bidrar på deltid. Vi har i dag ca. 11 millioner kroner i sponsorinntekter, og den summen ville vært noen millioner lavere om vi ikke hadde hjemmesidene våre. Om det hadde vært 1, 2 eller 3 millioner lavere en vanskelig å si, men at hjemmesidene er verdt millioner er helt sikkert. For i tillegg til økte sponsorinntekter bidrar det til økt publisitet, flere solgte sesongkort, flere publikummere, økt kiosksalg også videre. B2B (business to business) aktivitet er det viktigste og selve hjertet i vår sponsor-rekruttering, og våre digitale flater er det viktigste verktøyet i det arbeidet. Det bygger klubb, profiler og oppmerksomhet rundt våre sponsorer, oppsummerer Bruun Hansen ivrig og i et tempo som gjør det morsomt, lærerikt og vrient å henge med på. Og før skribenten rekker å spisse blyanten kommer det mer

Vi er ekstremt opptatt av hvordan vi gjør det på hjemmesidene våre og på sosiale medier. Vi måler oss selv i antall unike besøkende i en 7-dagers syklus. Målsettingen er 6000 unike besøkende i uka. I sesong klarer vi det ofte, og har enkelte uker hvor vi er langt over det tallet. Men utenfor sesong, som nå i koronaperioden, ser vi at det er vanskeligere. Det er gledelig at vi har 37 % flere sidevisninger i år sammenlignet med i fjor, og vi har helt klart som mål og bli enda større. Om du spør meg om hvor mye større vi skal bli neste sesong, så har jeg ikke noe svar til deg i prosent. Men vi har et mål om å nå 6000 unike brukere i uka oftere enn vi gjør i dag. Dagens teknologi gir oss en god oversikt over hvem de som besøker hjemmesidene våre og hvem de som følger oss på sosiale medier er. Derfor bruker vi ca. 200.000 kroner i året i annonsering på Facebook, en type annonsering som er direkte rettet mot det vi definerer som vår målgruppe. Jeg tror ingen håndballklubb i landet bruker mer penger på den type annonsering enn oss, men det gjør vi fordi vi vet at de vi når kommer tilbake med mere enn de 200.000 kronene vi har satset, avslutter Bjørn-Gunnar Bruun Hansen, før vår samtale går over i temaer som helt sikkert kan bli fine saker ved andre anledninger.

Stor økning også på www.topphandball.no

I likhet med de fleste klubbene så har også Norsk Topphåndball økt sin satsning på sine hjemmesider, og det har gitt resultater. 682.601 sidevisninger har www.topphandball.no generert denne sesongen, en økning på 34 % sammenlignet med året før. Men mesteparten av økningen har kommet i år.

Vi la om hele plattformen i januar i år. Vi økte samtidig produksjonen med mer og bedre innhold, og vi har økt aktiviteten på sosiale medier. Det har gitt oss måneder i år med opp til 200 % økning sammenlignet med året før. Den neste sesongen blir den første hele sesongen i den nye plattformen og med den nye satsningen. Det bør sørge for en fortsatt stor vekst. Legger vi våre tall oppå tallene til klubbene har vi idag i overkant av 4 millioner sidevisninger. Det skal opp til 10 millioner i løpet av et par år. Såpass hårete mål må vi sette oss. Vi har en målsetting om å øke tilskuertallene med 35 % i den samme perioden, og da må vi bidra også på nett. Vi må bringe budskapet ut til folket. Medietrykket fra tradisjonelle medier som Radio, TV, Riks- og lokalaviser skal øke, og da er hjemmesider og sosiale medier uhyre viktig, slår Daglig leder i Norsk Topphåndball, Hein Barthold fast.