Damene har den største veksten, men herrene trekker flest publikum i årets Rema 1000-liga

Av: Magnus Gulliksen

Årets Rema 1000-liga er så langt 14 serierunder lang, og både damene og herrene opplever en vekst i antall tilskuere på kampene

Vi er akkurat ferdig med et EM i håndball for herrer, og håndballhverdagen er tilbake for de 12 herrelagene i Rema 1000-ligaen. Damene har har spilt en måned etter sin VM-pause, og vi er der at både damene og herrene har kommet like langt. 14 serierunder er så langt spilt, og det gjenstår seks kamper for alle lag.

Norge Tilskuere
Det norske publikummet fylte tribunene under EM-kampene i Sverige. Ser vi de igjen i Rema 1000-ligaen? Foto: Paul Fekjær

Herrene har flest på tribunen ,men damene tar innpå.

Så langt i sesongen er det spilt 84 seriekamper i Rema 1000-ligaen for herre. Totalt har 78.708 mennesker møtt opp for å se gutta spille, noe som så langt gir et gjennomsnitt på 937 tilskuere pr. kamp. Da alle de 22 serierundene var ferdigspilt på vårparten i 2019 hadde totalt 113.520 tilskuere møtt opp for å se de 132 spilte seriekampene, et gjennomsnitt på 860 tilskuere pr. kamp. Dersom denne sesongens snitt holder seg til siste seriekamp er spilt vil i alt 123.684 tilskuere ha møtt opp til kamp, noe som da vil gi en økning på pene 9 % sammenlignet med fjorårssesongen.

Oppslutningen om damene øker mer enn gutta. Etter sesongens 14 første serierunder så har i alt 67.452 mennesker vært innom kamparenaene. Det gir et gjennomsnitt på 803 tilskuere pr. kamp, og dersom det tallet opprettholdes sesongen ut, så vil i alt 105.996 personer ha overvært Rema 1000-ligaen for kvinner sesongen 2019/2020. Tallet for fjorårssesongen var 92.664 tilskuere totalt gjennom sesongen, det ga et gjennomsnitt på 702 tilskuere pr. kamp. Denne sesongen er det altså i gjennomsnitt 101 fler tilskuere pr. kamp, sammenlignet med fjoråret, noe som så langt gir en vekst på 14 %

Elverumspublikummet svikter ikke laget. Så langt i sesongen har klubben 1454 tilskuere i snitt på sine hjemmekamper

Flere og flere trøndere ser håndball, mens Bergenspublikummet svikter noe

Med et lite unntak for sesongen 2017/2018 så har Kolstad helt siden 2015/16- sesongen vært det herrelaget med det største publikummet, og så langt er årets sesong intet unntak. Hele 2550 tilskuere, drøye 1000 fler enn ØIF Arendal som er nummer to på lista, er gjennomsnittet etter 14 serierunder. Naturligvis er åpningskampen i Trondheim Spektrum med på å løfte snittet veldig, men om vi ser bort i fra den kampen har laget likevel et gjennomsnitt på 1805 tilskuere pr. kamp. Trondheims topplag blant kvinnene, Byåsen, kan også vise til en formidabel vekst på tribunene. Så langt er gjennomsnittet 1395 tilskuere, et gjennomsnitt bare Vipers slår med i underkant av 40 personer. Dog skal det sier at åpningskampen i byens nye storstue påvirker gjennomsnittet betydelig.

Lars Eggen Rismark og hans Kolstad IL spiller for det største norske håndballpublikummet. Så langt i sesongen har laget et gjennomsnitt på 2550 tilskuere på hjemmekampene – Foto: Lars Robert Magnussen / Kolstad IL

I Bergen befinner det seg tre lag som alle spiller i Rema 1000-ligaen. FyllingenBergen på herresiden, samt Tertnes og Fana blant damene. Om det er for stor konkurransen om publikummets gunst i byen skal være usagt, men sannheten er at alle tre klubber opplever en markant publikums-nedgang sammenlignet med fjorårssesongen. FyllingenBergen har nok så langt resultatmessig hatt en svakere sesong enn forventet, og laget sliter også på tribunen. 526 mennesker har i snitt møtt opp på lagets hjemmekamper, mot 638 i fjorårssesongen. Tertnes har hatt en fin sesong rent sportslig, men det synes, dessverre for klubben, ikke like godt på tribunene i Haukelandshallen. Snittet så langt i sesongen er 909 tilskuere, mot en 2018/2019 sesong som endte på 1017 i snitt. Fana har sportslig gjort det slik mange på forhånd hadde forventet, men er så langt i sesongen det laget som har opplevd den største nedgangen i antall besøkende, sammenlignet med sist sesong. 619 mennesker har i snitt besøkt Fana Arena på lagets hjemmekamper, mens i 2018/2019 sesongen var det et gjennomsnitt på 793 som gjorde det samme.

Fenomenal vekst hos Oppsal og Haslum

Om vi ser bort i fra de nyopprykkede lagene, som naturlig nok opplever et økt publikum i Rema 1000-ligaen sammenlignet med 1. divisjon, så er det to klubber som peker seg ut som de store publikumsvinnerne så langt i sesongen. Oppsals damelag hadde 366 tilskuere i snitt på sine hjemmekamper i fjor, men hittil i denne sesongen viser tallet 673. En økning som ikke er helt tilfeldig, skal vi tro daglig leder i klubben, Kristin M. Vernan.

Vi bestemte oss i fjor for at et økt publikum skulle være et fokusområde foran denne sesongen. Det betyr aktiv jobbing på digitale plattformer, som for eksempel Facebook, hvor vi også kjører en del annonsering. Jentene har selv en Instagramkonto de styrer på en veldig bra måte, og det er med på å øke interessen. Vi har også brukt en svært god fotograf som har tatt utrolig fine studiobilder av jentene, slik at det har vært lett å leke seg med gode bilder på digitale plattformer, annonser og flyers

Men gode bilder og høy aktivitet på sosiale medier sørger ikke for en så stor vekst alene, Oppsal har tatt flere grep.

-Vi har et utrolig godt samarbeid med breddeavdelingen i klubben og ikke minst kontaktpersonene hos de yngre lagene. De er veldig flinke til å ta med lagene sine på kamp, noe som også ofte betyr at søsken og foreldre kommer og ser på. Dessuten så vet vi at Oppsal er et område med ganske mange eldre beboere, og de er ikke alltid like oppdatert på Facebook events og lignende. Vi trykker derfor også opp en del flyere, i god gammeldags papir, som en del frivillige legger i postkasser når de likevel er ute og går tur. Vi ser det gir resultater. Vi gjør lite fixfaxeri ut av arrangementene våre, det skal være god stemning og publikum skal møte blide og fornøyde mennesker når de kommer i hallen. Jeg føler at vi klarer å skape den gode stemningen, og vi er en gjeng som drar i samme retning, forklarer Kristin M. Vernan før hun avslutningsvis avslører det som kanskje er kjernen i alt frivillig arbeid.

Det handler i bunn og grunn om å få flest mulig engasjert

Kristin M. Vernan, Daglig leder Oppsal IF, Håndball
Over 1500 tilskuere, derav 90 fanebærere og maskotter, fylte Oppal Arena da hjemmelaget møtte Vipers til seriekamp tidligere i sesongen. – Foto: Oppsal Topphåndball

Et par mil lenger vest for Oppsal befinner herrelaget til Haslum seg. En 7. plass på tabellen etter 14 serierunder er kanskje litt bak målsettingen, men laget leverer på tribunen. 847 mennesker har i snitt vært innom Nadderud Arena når gutta har vært i aksjon. Det er en utrolig utvikling sammenlignet med fjoråret, som endte med et gjennomsnitt på 511 tilskuere pr. kamp. Og i likhet med Oppsal forklarer Haslum resultatet med alt annet enn tilfeldigheter

-Vi bestemte oss i fjor for at arrangementene våre måtte løftes. Det vil gi flere sponsorer og det vil gi flere folk på tribunene. Som en del av denne satsningen ansatte vi en som skal drive med event i en 40 % stilling. Det har frigjort mere tid til sponsorjobbing, digitale medier, redaksjonelle artikler etc. Dessuten har vi redusert antallet gratisbilletter. Hvorfor skal det være gratis å se håndball? Vi betaler for oss når vi går på kino eller i teateret, og når vi leverer fra oss et godt produkt er publikum mer enn villig til å betale for seg. Vi opplever at billettinntektene har økt med mer enn 100 % sammenlignet med fjoråret, og vi får selvfølgelig større inntekter i kiosk, lotterier og lignende, forteller Marked- og Salgsansvarlig, Eirik Oskarsen, Haslum HK.

Stian Andre Brevik og Haslum spiller for et betydelig høyere publikum i årets sesong, sammenlignet med fjoråret. Foto: Haslum HK

Det er litt tidlig å trekke den endelige konklusjonen

Vi har passert 14 serierunder, og både gutta og jentene har spilt 84 seriekamper så langt. Det betyr at det fortsatt gjenstår 48 kamper for hvert av kjønnene. En del lag skal arrangere «kronekamper», andre har gjort det og noen skal ikke gjøre det. Den type kamper vil naturligvis innvirke på det endelige resultatet. Men sånn har det vært i flere sesonger, og sluttresultat vil være sammenlignbart sesong etter sesong. Vi vet heller ikke hvilke lag som mot slutten av sesongen vil kjempe om medaljer, sluttspill eller nedrykk. Det er kamper som ofte trekker mange tilskuere, og det er kamper som kan utgjøre forskjeller når publikumstallene skal telles opp sesongen sett under ett. Det er for tidlig å trekke konklusjoner, men etter 14 serierunder kan vi slå fast at vi er på rett vei.