Norsk håndball scorer også i sosiale medier

De ferske tallene viser at klubbhåndballen har økende oppmerksomhet på nett og spesielt i sosiale medier.

Skrevet av NTH

Økt oppmerksomhet i sosiale medier

Mens Håndballjentene spiller VM med stor oppmerksomhet om dagen viser også de ferske tallene at klubbhåndballen har økende oppmerksomhet på nett og spesielt i sosiale medier.

I en tid hvor tilstedeværelse og synlighet på egne digitale flater er viktig for idrettenes oppmerksomhet, har mange klubber nå løftet sine aktiviteter og engasjement på sosiale medier og web. Dette gleder supporterne, lokal og nasjonal media og ikke minst sponsorer og samarbeidspartnere.

 

Tatt grep

Klubbene har selv tatt flere grep for å nå ut til alle som elsker håndball, gjennom å bruke sine spillerprofiler aktivt på web og sosiale medier, kreativitet i innlegg på sosiale medier, aktiviteter sammen med samarbeidspartnere, artikler på egen webside, samarbeid med lokalaviser, egenproduserte videoer og håndballprogram som vises på HandballTV.com og Facebook. Dette skaper sterkere tetthet til supporterne, media og samarbeidspartnerne.

1. desember! Åpner du første luke kan du vinne en signert Tertnes-drakt, gitt av Handelsbanken. Vær med oss frem til julaften, og del gjerne lenken med dine venner!

Posted by Tertnes Håndball Elite on Thursday, 30 November 2017

 

God økning

Klubbene opplever en god økning i antall som liker og følger sidene sine, og vi ser at klubbene totalt sett har over 20 000 nye følgere på sine Facebooksider dette året. Flere av klubbene er blitt bevisste på god aktivitet på websiden og sine profiler på sosiale medier. Enkelte klubber har nå egne team som jobber med kommunikasjon gjennom HandballTV.com, sosiale medier, web og opp mot lokalavisene da de ser viktigheten av sterk tilstedeværelse i disse mediene.

Innløp

Dagens innløp filmet av Geir Terkelsen! 🙂 #ØIFArendal #LittBedreHverGangViMøtes

Posted by ØIF Arendal on Sunday, 3 December 2017

«Det er veldig gledelig at satsningen på sosiale medier og web gir resultater. Dette er med på å gi bredere håndballopplevelser ut til et allerede håndballinteressert folk» sier Hein Barthold, Daglig leder i Norsk Topphåndball.

 

Sammenliknet med Danmark

Larvik har omtrent 50 000 følgere på sin Facebookprofil, og antallet som følger klubbene Storhamar, Byåsen og Vipers på kvinnesiden er ikke noe dårligere enn de danske toppklubbene Viborg og FC Midtjylland. ØIF Arendal og Elverum på herresiden har god økning siste året og med et blikk til Danmark igjen kan vi si de er like populære på sosiale medier som Champions League lagene Aalborg og Skjern. Vi har også Kolstad og Sola som eksempler på klubber med god vekst siste året.

Ny hjemmakamp i 🏰Fort Åsenhallen🏰 på søndag !Eliteserien, Sola – Oppsal kl 18:00

Posted by Sola Håndball on Thursday, 16 November 2017

Årsakene til veksten er godt og interessant håndballstoff og aktiviteter, egne videoer og at flere klubber nå er flinkere til å utnytte sine websider, samt å publisere artikler og saker samtidig på alle sine digitale flater.

Klubber som er flinke på web og sosiale medier øker også i antall tilskuere.

Facebooksidene til Norsk Topphåndball og HandballTV.com kan også vise til solid vekst i rekkevidde til de håndballinteresserte. Denne sesongen når disse sidene i snitt ut til over 500 000 personer i rekkevidde pr. måned, en økning på 76% sammenliknet med forrige sesong, og dobling av novembertallene 2017 sammenliknet med november 2016.

 

Kontaktperson: Hein Barthold Daglig Leder/Norsk Topphåndball tlf. 90740310 mail: hein.barthold@topphandball.no